Stöldanklagelse och förtal

Hejsan, min chef har vid upprepade tillfällen anklagat mig för stöld.jag arbetat på denna arbetsplats i 5 år men har de senaste 2 månaderna haft en ny chef som inte gillar mig, jag mår extremt dåligt av detta och undrar ifall det finns någon juridisk grund för kränkning/förtal eller dylikt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om chefen på din arbetsplats sprider ut att du stjäl så kan det vara att se som förtal (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1), då det faktiskt sprids ut att du har begått en brottslig gärning. Är det så att chefen säger sådana saker till dig kan det röra sig om förolämpning (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Skillnaden mellan förtal och förolämpning är mot vem det riktas. Förolämpning riktas direkt till offret, medan förtal riktas till den större gruppen. Dessa brott måste man dock själv föra i domstol, då polis och åklagare inte utreder och lagför de s.k. ärekränkningsbrotten om det finns särskilda skäl, och är påkallat av allmän synpunkt. Detta innebär att det är svårt att få polis och åklagare att driva ett sådant fall. Jag råder dig därför att kontakta en jurist, för att se om detta fall går att driva. Har man inte en rättsskyddsförsäkring kan det dock bli dyrt att processa, men många jurister och advokater kan ge ett utlåtande om det är "värt besväret" innan han eller hon tar sig an fallet. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare