Dröjsmålsränta utan tidigare överenskommelse?

Hej! Om jag har en enskild firma med diverse kundfodringar, vissa har förfallit till betalning för länge sen och vissa har ej förfallit ännu, kan jag få dröjsmålsränta för samtliga trots att man inte avtalat om detta från början? Hur hög ränta kan jag kräva och från vilken tidpunkt skall den beräknas? Vad är skillnaden mellan dröjsmålsränta och kapitalränta? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Svaren på dina frågor ges bl.a. av räntelagen (se lagtext https://lagen.nu/1975:635).

Enligt 1 § 2 st. räntelagen är lagen dispositiv, vilket innebär att lagens bestämmelser kan avtalas bort. Såväl skriftliga som muntliga överenskommelser som avviker från räntelagens bestämmelser sätter lagens bestämmelser ur spel. Under förutsättning att några sådana överenskommelser inte har gjorts är räntelagen emellertid tillämplig i din situation eftersom dina kundfordringar är sådana penningfordringar inom förmögenhetsrättens område som det talas om i 1 § 1 st. räntelagen.

Av din fråga framgår inte om fordringarnas förfallodag är resultatet av överenskommelser mellan dig och dina kunder om eller de bestämts ensidigt av dig. Inte heller framgår om dina kunder själva är näringsidkare. Dessa faktorer påverkar svaret på frågan. I det följande kommer jag att utgå ifrån att fordringarnas förfallodag bestämts ensidigt av dig samt att dina kunder inte själva är näringsidkare.

Förutsatt att fordringarnas förfallodag bestämts ensidigt av dig blir 4 § 1 och 4 st. räntelagen tillämpliga. Enligt 4 § 1 st. räntelagen ska ränta betalas på förfallen fordran från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären (du alltså) har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Även om dröjsmålsränta inte har avtalats har du alltså rätt att debitera dröjsmålsränta 30 dagar från fakturans datum om du i fakturan har lämnat upplysning om att sådan kommer att debiteras om betalning inte sker i rätt tid. Du har också rätt att debitera dröjsmålsränta även om upplysning om att dröjsmålsränta kommer att debiteras saknas i fakturan men har angivits i betalningspåminnelsen. Då har du emellertid rätt att debitera dröjsmålsränta först 30 dagar efter betalningspåminnelsens datum. Observera att även om betalningstiden i fakturan eller betalningspåminnelsen anges till kortare tid får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter faktura- eller påminnelsedatumet.

Av 6 och 9 §§ räntelagen framgår att räntan beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar Riksbankens referensränta med ett tillägg av åtta procentenheter. En tabell över riksbankens referensränta finner du här: http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Referensranta-och-tidigare-diskonto-tabell/. Just nu ligger referensräntan på 1,50 % vilket innebär att storleken på dröjsmålsräntan för närvarande skulle ligga på 9,50 %. Att räntan beräknas för år innebär att en försening på t.ex. en dag medför en extra kostnad om 0,095 dividerat med 365 och sedan multiplicerat med beloppet på fordran.

Med kapitalränta menas ränta på långa lån, t.ex. obligationslån.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare