Dokumentation vid polisförhör

Hej, jag var på förhör idag, som vittne. Det genomfördes i ett videorum för dom tyckte det var bekvämare där, de sa att förhöret absolut inte spelades in, så min fråga är, kan dom gjort det ändå? Isf får dom spela in det utan att meddela mig det? Oavsett om jag är målsägare, eller misstänkt! Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Allmänna regler för dokumentation samt utredningsskyldighet i samband med förundersökningen finner du i Rättegångsbalken (RB) samt Förundersökningskungörelsen (FUK). I 23 kap. 21 § första stycket RB finner du grundbestämmelsen om dokumentation av förundersökningen. Enligt denna ska protokoll föras över det som vid förundersökningen har förekommit av betydelse för utredningen. För mindre mål finns det dock en undantagsbestämmelse i paragrafens tredje stycke som innebär att kortfattade anteckningar får föras i stället för protokoll. I 20–23 §§ FUK finns närmare bestämmelser om förundersökningsprotokollet och dess innehåll. Enligt 22 § första stycket FUK ska protokollet avfattas så, att det ger en trogen bild av vad som har förekommit vid förundersökningen av betydelse för målet. Det färdiga förundersökningsprotokollets huvudsakliga betydelse är att ge åklagaren underlag för bedömningen av åtalsfrågan och att förbereda målet inför huvudförhandlingen i domstol Som framgår av redogörelsen ovan är regleringen av dokumentation av förundersökningsförhör utformad med utgångspunkt från ett mer traditionellt dokumentationssätt. Att ljud- eller bildupptagning sker vid förhör under förundersökningen förekommer numera vid många förhör, men förhörsregleringen innehåller ingen bestämmelse om när så får eller ska ske. Rikspolisstyrelsen har, efter samråd med riksåklagaren, meddelat allmänna råd för förhör som spelats in på ljudband eller videoband, se RPSFS 2000:62, FAP 400-1. I de allmänna råden anges att bestämmelserna om redovisning av förhör i 23 kap. 21 § RB samt 22 § andra stycket FUK bör tillämpas även i fråga om ljud- eller videoupptagningar av förhörsutsagor. En sådan upptagning av ett förhör bör därför skrivas ut, antingen i sammanfattning eller i sin helhet. Man anger även att den hörde bör underrättas om under vilka förutsättningar förhöret kommer att redovisas skriftligt Som du kan läsa ovan är reglerna kring videodokumenterade polisförhör inte helt fullständiga. Det är enligt min mening med beaktande av ovanstående, dock högst osannolikt att polisen spelade in ditt förhör utan din vetskap. Förundersökningskungörelsen: https://lagen.nu/1947:948 Rättegångsbalk: https://lagen.nu/1942:740 Rikspolisstyrelsens allmänna råd: http://www.polisen.se/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Forfattningar-och-lagar/Publicerat/FAPRPSFS1/RPSFS200062---FAP4001/ Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare