OSKYLDIGT ANMÄLD

Hej . Jag har en fråga angående hur jag ska gå vidare med att jag blivit oskyldigt polisanmäld plus förlorat min försäkrings bonus hos mitt försäkringsbolag angående att jag skulle smitit från en trafikolycka som inte har hänt , motparten har tre vittnen på att jag ska ha kört på deras bil bakifrån i en för hög hastighet och sedan lämnat platsen . jag har lämnat min bil till fackmän inom skadereglering som kommer fram till att min bil inte varit inblandad i någon krock . jag misstänker att det handlar om misstag på registrerings nummer eller ett bedrägri .. men nu är jag polisanmäld och har inget stöd av försäkrings bolaget som tycker 3 vittnen väger tyngre än bilder på min oskadade bil ! Vad ska jag göra ? Tacksam för hjälp o ledande ord .. känner mig kränkt .

Lawline svarar

Hej Kim! När en anmälan om brott har lämnats in till polisen påbörjas en utredning. Förmodlingen kommer polisen då att bland annat prata med vittnen, prata med dig och säkra bevisning. Du har då chans att ge din version av händelsen. Efter detta bestämmer antingen polisen eller en åklagare om en förundersökning skall inledas. När denna är klar bestämmer åklagaren ifall han/hon skall väcka åtal eller ej. Detta beror på hur starka bevis åklagaren anser sig ha. Om åklagaren väljer att väcka åtal blir det rättegång. Här kommer bevisen att vägas mot varandra. För att man skall bli dömd krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att man begått det aktuella brottet. Under rättegången har du rätt till en offentlig försvarare. Vill du ha en offentlig försvarare redan under förundersökningen bör du kontakta åklagaren eller polisen. Det är för mig svårt att säga vilka bevis som väger tyngst i domstol. Jag kan tänka mig att uttalande från fackmän väger tyngre en ett vittnesmål. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare