FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2012

Preskriptionstid för bokföringsbrott

Hej! En vän har nyligen blivit dömd i Tingsrätten för Bokföringsbrott av normalgraden, villkorlig dom, för att ENBART ha inlämnat EN sen årsredovisning. Nästan ett halvår sent. "Bokföringsbrottet har en straffvärde motsvarande ett kortare fängelsestraff". Det borde väl kunna tolkas som om preskriptionstiden endast är 2 år med tanke på "kortare fängelsestraff"? Vet ni förresten hur det ligger till med SOU 2009:46?

Lawline svarar

Hej! Bokföringsbrott kan ge fängelse upp till två år enligt Brottsbalken 11 kap 5 §. Detta innebär att preskriptionstiden är fem år, se BrB 31 kap 1 § 1st 2p. Efter SOU 2009:46 har proposition 2009/10:235 upprättats och antagits. Vänligen,
Isabel RingsbyRådgivare