Anmäla förtal pga. av en stöldanklagelse?

Hej! Idag under mitt arbetspass blev jag anklagad för att ha stulit en mobil av en av mina gäster. Jag jobbar som servitör och har det otroligt stressigt under fredagkvällar men mycket folk överallt. Han kallade mig till sitt bord och sa följande: "min mobil var här och nu är den borta, du är den ända som har varit vid vårt bord så om mobilen inte kommer fram polisanmäler jag dig" Jag försökte fråga va det var för mobil och att jag kunde se om vi fått in någon, men han svarade snabbt och mycket agressivt tillbaka: "Nej, det är bara du som vart vid vårt bord och som sagt ringer jag polisen". Mina chefer blev inkallade och polisen kom strax efter. Ingen såg mig ta mobilen, hans argument är "hon stod här brevid när hon tog beställningen". Jag har naturligt vis inte tagit hans mobil, vet inte om det är försäkringspengarna han är ute efter eller något sånt. Nu har han lagt in en anmälan på mig och jag känner mig kränkt, ledsen och nedtryckt. Jag har läst lite om förtal och undrar om jag kan anmäla honom för det han utsätter mig för?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Brottsbalken kapitel 5 § 1 är förtal bl. a. när någon utpekar annan som brottslig. Det krävs att den uppgift som lämnas är ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning. Med det menas att uppgiften duger till att framkalla andras missaktning. För att det ska anses som förtal krävs även att uppgiften lämnats till någon annan än den utsatte. Skulle endast den utsatte nåtts av uppgiften kan det däremot utgöra förolämpning enligt Brottsbalken kapitel 5 § 3. Med andra ord passar din beskrivning av händelseförloppet väl in på paragrafen om förtal. Att tänka på är att det i andra stycket i samma paragraf finns en undantagsregel. Undantagen gäller då den som lämnat uppgiften varit skyldig att göra det, då det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt och han/hon visar att uppgiften var sann eller haft skälig grund för att tro det. Huvudregeln är att ärekränkningsbrott (som förtal är) är ett målsägandebrott. Det betyder att man måste föra talan i domstol själv, då polis och åklagare inte utreder och lagför de s.k. ärekränkningsbrotten om det inte finns särskilda skäl, och är påkallat av allmän synpunkt. (Detta framgår av Brottsbalken kapitel 5 § 5.) Det är svårt för enskilda att föra talan själv, eftersom det är svårt att ombesörja den utredning som krävs. Därför råder jag dig att besöka en jurist, som kan svara på ifall det är "värt besväret".
Lawline RådgivareRådgivare