FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/11/2012

Köp av tjänster mellan näringsidkare

Hej jag har en fråga angående om en näringsidkare får en beställning av en kommun att uppföra en skolbyggnad, vilken lag ska tillämpas? Det faller som jag förstår inte under köplagen och självklart inte under konsumenttjänstlagen, är det fråga om enbart avtalsrättsliga principer/regler? Tack Josefin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Konsumenttjänstlagen § 1 a är en näringsidkare en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Att bedriva skolverksamhet är en typisk sådan sak som faller inom kommunens verksamhet. Eftersom konsumenttjänstlagen (och konsumentköplagen) endast är tillämplig mellan privatperson och näringsidkare är den inte tillämplig i detta fall. Köplagen gäller vid köp av varor privatpersoner emellan eller näringsidkare emellan. Enligt Köplagen § 2 andra meningen är lagen däremot inte tillämplig vid avtal om uppförande av byggnad. Det rör sig mer om köp av en tjänst än köp av en vara i det här fallet. I svensk rätt finns ingen lag som uttryckligen reglerar köp av tjänst mellan två näringsidkare. Området präglas av avtalsfrihet parterna emellan. Därmed är det vad parterna avtalat om som gäller. Skulle detta vara oklart får man titta på partsviljan. Partsviljan är det som parterna avsett att avtala om. Om ett avtalsvillkor är oskäligt går det att jämkas med stöd av 36 § avtalslagen. Eftersom det inte finns någon lag som reglerar området är det till fördel att dokumentera förhandlingsdokument och avtal. Det är inte heller så dumt att titta på köplagen vid bestämmande av avtal, då detta ger en inblick i vad man bör avtala om.
Lawline RådgivareRådgivare