Bestridande av parkeringsbot

Hej! Fick en pbot på parkeringen på Kistamässan då jag stod på handikapp parkeringen. Alla parkeringarna brevid till höger var markerade med var sin handikapp skylt och en vit pil under första skylten som pekade mot hela raden. Just där jag ställde mig fanns ingen handikapp skylt (längst ut). P bolaget sa att någon sparkat bort skylten där min bil stod och handikapp gällde även där då det sitter en vit pil som visar att hela raden är handikapp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Bestämmelser om parkeringsböter återfinns i lag (1976:206) om felparkeringsavgift, se följande länk https://lagen.nu/1976:206. I lagens 2 § stadgas att felparkeringsavgift ska erläggas av den som överträder någon föreskrift som anges i lagens 1 §. Enligt 9 § 1 st. i aktuell lag kan den som är missnöjd över en meddelad parkeringsanmärkning, hos polismyndigheten i det polisdistrikt där parkeringsanmärkningen är utfärdad, anmäla att han bestrider betalningsansvar. Den som bestrider ansvar ska ange vilka omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas. Enligt 9 § 3 st. i samma lag ska bestridande av en parkeringsanmärkning ske inom sex månader från det att avgift har erlagts. Vänligen,
Nathalie StåhlRådgivare