Skolans rätt att omhänderta föremål

Får någon, t ex en lärare på en skola, beslagta ett föremål som ägs av en annan person eller är det bara polisen som har laglig rätt att beslagta en annan person ägodelar?

Lawline svarar

Hej!

Inledningsvis kan sägas att möjligheterna för skolpersonal att ingripa mot elever är begränsade. Skolan är emellertid samtidigt skyldig att tillgodose att såväl elever som lärare tillförsäkras en god arbetsmiljö – av denna anledning kan det ibland vara nödvändigt att ingripa mot elever som stör denna.

Om man ser till skolans möjligheter att omhänderta elevers egendom finns det (med undantag för brottsbalken (BrB) allmänna nödregler), inte några lagregler som uttryckligen ger stöd för ett sådant agerande – något som komplicerar frågan. Vidare kan det följa av annan lagstiftning, som t.ex. lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, att vissa föremål inte får innehas på skolan område. Om det inte rör sig om en nödsituation (d.v.s. om BrB nödregel inte är tillämplig), får sådana föremål omhändertas av polis.

Justitieombudsmannen (JO) har emellertid uttalat (diarienummer 2415-1999) att en skola kan ha rätt att omhänderta föremål som tillhör elever om de antingen stör undervisningen eller utgör en fara för säkerheten. En förutsättning för att så skall få ske tycks emellertid vara att skolan i sina egna ordningsregler förbjudit det berörda föremålet samt att dessa interna regler inte strider mot annan lag. Om man ser till JO:s uttalande skulle ett omhändertagande av skolan som inte sker med stöd av nödreglerna i vissa fall kunna accepteras efter en samlad bedömning, men JO tycks emellertid även anse att rättsläget är osäkert varför det svårt att uttala sig i frågan.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare