Utmätning av bostadsrätt

Kan 10/100 delar i en bostadsrätt utmätas? Jag och hustrun har tagit lån och köpt en bostadsrätt till vår dotter. Hon bor där med ett barn. Jag och min fru äger 45/100 delar vardera av bostadsrätten och dottern 10/100.Hon står med som låntagare på bostadslånet och betalar amorteringarna. Hon får inte ta eget lån pga betalningsanmärkning i samband med skillsmässa. Hon har från äktenskapet gemensamt betalningsansvar för ett båtlån med fd maken. Enligt bodelningsavtal har maken tillskiftats hela båten samt hela betalnings-ansvaret.Nu har han problem med att betala lånet vid flera tillfällen vilket medfört att vår dotter har fått en delgivning om en betalning av skuld. Hon har bestridit till KMF.Kan KFM utmäta vår dotters del i bostadsrätten.Lånet på bostadsrätten är 570 000 och köpeskillingen var 1 025 000.Om en exekutiv försäljning blir aktuell får jag och hustrun våra andelar så att vi kan lösa skulden vi har kvar? Vår dotter har inga andra tillgångar än det som finns i form av möbler.

Lawline svarar

Hej. Ja, del av bostadsrätt kan utmätas. (Dock följer av 8 kap. 8 § 1 st. utsökningsbalken (1981:774), UB, att KFM på yrkande av sökanden, gäldenären eller annan delägare kan förordna att hela egendomen ska säljas. När någon av nämnda sakägare har framställt sådant yrkande, ska de övriga beredas tillfälle att yttra sig över yrkandet. Om annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd får detta dock inte ske.) Som jag förstår det har KFM vidtagit åtgärder när det gäller betalning för båten, men däremot inte när det gäller bostadsrätten. Jag skulle tro att du, hustrun och dottern har ett solidariskt ansvar att betala bostadsrätten, vilket brukar framgå av låneavtalet. I så fall är det troligt att långivaren i första hand kommer att välja att vända sig till dig och hustrun för att få betalt i stället för att utmäta bostadsrätten. Det senare är nämligen en krångligare väg att gå. Det kommer inte att hända någonting med dina och hustruns andelar (se dock parentesen ovan), och om exekutiv försäljning sker kommer ni att kunna ropa in dotterns andel om ni är högstbjudande, vilket i så fall leder till att du och hustrun ensamma blir ägare till bostadsrätten. Se 9 kap. UB om hur förfarandet går till.
Lars BålmanRådgivare