Fått indraget lämp, vad menas med det och varför får man det? Spärrtid gällande körkortstillstånd

Hej jag hörde att en kompis körde för fort med sin A-traktor och följden blev indraget lämp och i och med att han inte var myndig rök även hans pappas körkort kan detta stämma ?

Lawline svarar

Hej! Vad jag tror du menar när du säger att din kompis fått indraget lämp är att han har belagts med en spärrtid under vilken han inte får något körkortstillstånd och därmed inte kan ta körkort i enlighet med bestämmelserna i 3 kap. 1, 2 och 9 §§ Körkortslagen. Sådan spärrtid kan man få om det anses att det på grund av sökandens (i detta fall din kompis) personliga förhållanden är olämpligt att körkort utfärdas åt honom. Det görs alltså en bedömning om din kompis är lämplig som förare av körkortspliktigt fordon. Vid prövningen så tar man särskilt hänsyn till om han som förare av sådant fordon kommer att respektera trafikreglerna, ta hänsyn till andra och visa omdöme och ansvar. Om din kompis vid en sådan bedömning inte anses lämplig att ta körkort under en viss tid kan han alltså få en spärrtid under vilken han inte får ta körkort. Fortkörningen kan ha lett till att han inte setts som lämplig att ta körkort under en viss tid varför han då fått en spärrtid under vilken han inte får körkortstillstånd. Att din kompis pappa däremot förlorade sitt körkort på grund av att din kompis kört för fort tycker jag låter högst osannolikt. I enlighet med 5 kap. 3 § Körkortslagen kan nämligen körkort återkallas av ett antal bestämda anledningar, de är dock alla kopplade till att körkortinnehavaren själv gör någonting felaktigt. Så om din kompis pappa själv inte varit inblandad i något som har med fortkörningen att göra ser jag ingen anledning till att han skulle ha förlorat sitt körkort av precis den anledningen att din kompis körde för fort. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare