Parkering nära kurva/ backkrön.

Hej! Om jag parkerat nära kurva/backkrön, utegår kontrolltiden då, eller räcker det med 2 min? Det gäller Borås kommun.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! I trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 53 § framgår att ett fordon inte får stannas eller parkeras till exempel på eller i närheten av ett backkrön eller i närheten av en kurva där sikten är skymd. Detta är ett absolut förbud och kräver inte att man stått stilla viss tid. Regeln gäller i hela landet oavsett vilken kommun du befinner dig i. Jag är osäker på vad du menar med kontrolltid, och om jag förstått din fråga helt. Om något fortfarande är oklart är du välkommen att kontakta oss på nytt! Med vänliga hälsningar
Weronica NordinRådgivare