Möjlighet för barn till gäldenär att förhindra utmätning

Hej! Jag har en fråga angående utmätning. Kan en dotter/son till gäldenären förhindra utmätning av tex en tv, bil om de hävdar att de är föremålens ägare( dock används föremålen av hela familjen).. Vad krävs för att de ska kunna göra det?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vid utmätning är utsökningsbalken (UB) tillämplig, se 1 kap. 1 § UB. Enligt 4 kap. 17 § UB får lös egendom utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om denne enligt 4 kap. 18 eller 19 § UB ska anses vara ägare. Enligt 4 kap. 18 § första stycket UB anses gäldenären vara ägare till lös egendom som denne har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör annan. Enligt 4 kap. 19 § andra stycket UB gäller att om gäldenären har egendom i sin gemensamma besittning med annan än make/maka eller sambo, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären. Jag utgår ifrån att dottern/sonen till gäldenären, i ett fall som du beskriver, bor tillsammans med densamme. Vid sådant förhållande är 4 kap. 19 § andra stycket UB tillämplig och för att utmätning då ska få ske krävs det, som sagt, att det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Kan sonen/dottern styrka äganderätten till egendomen som är föremål för utmätning genom uppvisande av t.ex. en köpehandling kan egendomen inte utmätas för gäldenärens skuld. Endast ett påpekande från dottern/sonen att äganderätten till den ifrågavarande egendomen tillkommer denne leder inte automatiskt till utmätning hindras, men det torde i vart fall utöka undersökningsplikten om vem som innehar äganderätten. Utmätning ska givetvis inte ske genom att någon annan än gäldenärens egendom tas i anspråk. Om gäldenären hävdar att äganderätten till viss egendom tillkommer annan än denne själv i syfte att förhindra utmätning av samma egendom kan detta förfarande vara brottsligt jämlikt 11 kap. 2 § andra stycket brottsbalken som försvårande av exekutiv förrättning. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare