Hävning av köp. Ersättning.

Jag köpte en mobiltelefon av Tele2, och band samtidigt mitt abonnemang i 18 månader för att få en rabatt. Jag lade dessutom upp en avbetalningsplan, så att telefonen skulle betalas med 100 kr per månad i 18 månader. Administrationsavgifterna för förlängning och avbetalningsplan var 99 respektive 150 kr. Telefonen visade sig ha problem, och efter att den varit inne på reparation ett flertal gånger så meddelade jag deras hårdvarusupport, Brightpoint, att jag ville häva köpet och ha tillbaka mina pengar. Brightpoint har gått med på att köpet ska hävas, men vill bara betala tillbaka vad telefonen kostar idag, vilket är ca 800 kr mindre än då jag köpte det. Det skulle innebära en direkt förlustaffär för mig, trots att jag knappt använt telefonen och att hävning av köpet godkänts. Jag anser att jag har rätt att häva hela köpet, dvs bryta bindningen av abonnemanget och få tillbaka alla pengar jag lagt ut, inklusive de administrativa avgifterna. Hur mycket har jag egentligen rätt att få tillbaka?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! När ett köp hävs ska var part lämna åter vad han eller hon tagit emot. Säljaren ska alltså lämna tillbaka hela den köpesumma som de tog emot. Du har rätt att ha kvar mobiltelefonen tills dess att säljaren betalar tillbaka detta belopp. Säljaren kan ha rätt att få ersättning för den nytta som telefonen varit för dig men det krävs då en betydande nytta, det är därför inte troligt att de har rätt till det i ditt fall. När säljaren återbetalar summan ska de även betala avkastningsränta. Räntan löper från den dagen de mottog betalningen till den dag återbetalning sker. Du har även rätt till skäligt skadestånd för de utgifter du haft på grund av felet, tex. om du betalat porto för att skicka telefonen på reparation eller liknande. Bestämmelserna finner du i 32§, 43§, 44§ https://lagen.nu/1990:932 Vänligen,
Frida LindbergRådgivare