FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen15/12/2012
Hävning av köp. Ersättning.
Jag köpte en mobiltelefon av Tele2, och band samtidigt mitt abonnemang i 18 månader för att få en rabatt. Jag lade dessutom upp en avbetalningsplan, så att telefonen skulle betalas med 100 kr per månad i 18 månader. Administrationsavgifterna för förlängning och avbetalningsplan var 99 respektive 150 kr.
Telefonen visade sig ha problem, och efter att den varit inne på reparation ett flertal gånger så meddelade jag deras hårdvarusupport, Brightpoint, att jag ville häva köpet och ha tillbaka mina pengar. Brightpoint har gått med på att köpet ska hävas, men vill bara betala tillbaka vad telefonen kostar idag, vilket är ca 800 kr mindre än då jag köpte det. Det skulle innebära en direkt förlustaffär för mig, trots att jag knappt använt telefonen och att hävning av köpet godkänts.
Jag anser att jag har rätt att häva hela köpet, dvs bryta bindningen av abonnemanget och få tillbaka alla pengar jag lagt ut, inklusive de administrativa avgifterna.
Hur mycket har jag egentligen rätt att få tillbaka?
Lawline svarar
Frida LindbergRådgivare