FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag19/12/2012

Lösa ut minoritetsägare i Aktiebolag

Hej. Jag är medlem i en förening som är delägare i ett AB. AB:et ägs till 91 % av tre föreningar, medan resterande 9 % ägs av 23 privatpersoner. Dessa 23 blev införda i aktieboken 1920 och sedan dess finns ingen notering. Samtliga 23 är med största sannorlikhet avlidna. Finns det något sätt lösa ut dessa personer utan att forska efter arvingar? Bolaget räknar med att börja ge utdelning till sina aktieägare och det verkar opraktiskt att deponera utdelningen varje år för de 23. Tack på förhand

Lawline svarar

Kravet för att lösa ut minoritetsägare i ett aktiebolag står i Aktiebolagslag 22 Kap, 1§ som säger att _En aktieägare som innehar mer än nio tiondelar av aktierna i ett aktiebolag (majoritetsaktieägaren) har rätt att av de övriga aktieägarna i bolaget lösa in återstående aktier. Den vars aktier kan lösas in har rätt att få sina aktier inlösta av majoritetsaktieägaren_ Fler bestämmelser om inlösen hittar ni i kapitel 22 Aktiebolagslag. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/2005:551#K22 Kravet för att man skall få lösa ut en aktieägare hänger alltså på ägarförhållandena. Det är inte ett krav i sig att man kan ha kontakt med dennes arvingar, utan man har ändå rätt att lösa ut dem. Dock är det så att det i erat fall inte finns någon enskild ägare till 90% av aktierna, som alltså är ett krav för att man skall få lösa ut en aktieägare.
Thomas HefnerRådgivare