FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/11/2005

Får min rektor lämna ut uppgifter om mig?

Hej! Jag och en kompis åkte nyligen fast för ett brott vi begick på skolan och blev efter det avstängda i två veckor. Jag fick sedan höra av min flickvän att rektorn tillkallade ett möte för alla 180 elever på skolan och berättade vad som hänt. Hon sa vid mötet: ”Alla vet vad som hände för några dagar sedan. Vissa vet vilka det är, men jag ska bekräfta det för er”. Hon uppgav sedan våra för- och efternamn och i vilken klass vi går. Har hon verkligen rätt att lämna ut sådana personuppgifter inför hela skolan? Vi har inte dömts för något ännu.

Lawline svarar

För det första har personalen på din skola tystnadsplikt av sekretessbelagda uppgifter. En uppgift ska vara sekretessbelagd om den som berörs av uppgiften skulle lida men av att uppgiften inte sekretessbeläggs. Om rektorn offentliggör uppgifter som är sekretessbelagda har hon begått ett brott mot tystnadsplikten. Jag vågar dock inte uttala mig hur det förhåller sig med detta i just ert fall. För det andra får det i en skola aldrig förekomma någon som helst kränkande behandling av eleverna. Detta framgår bl.a. av skollagen. En viktig utgångspunkt vid bedömningen av om någon behandlas kränkande är att den som uppger att han eller hon blivit kränkt, alltid måste tas på allvar. Det du och din kompis blivit utsatta för skulle alltså mycket väl kunna anses utgöra en sådan kränkande behandling. Normalt ska en elev som anser sig kränkt av personal på en skola vända sig till rektorn. Eftersom det i ert fall är rektorn som utfört den kränkande handlingen rekommenderar jag att ni tar kontakt med skolchefen i er kommun och berättar vad ni blivit utsatta för. Denne har då skyldighet att utreda uppgifterna. Om ni inte vet vem skolchefen är eller om ni inte vet vart ni ska vända er kan ni ta kontakt med skolverket så kan de hjälpa er att gå vidare med ärendet. Skolverkets hemsida hittar ni http://www.skolverket.se/ .
Sofie OlofssonRådgivare