FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/12/2012

Hävning av köp alternativt prisavdrag enligt Köplagen

Hej. Den 23 november 2012 köpte jag och min man en begagnad bil. Vi provkörde den och undersökte den. På vägen hem kände min man att bilen "svajade". Bilen kördes inte mer förrän fem dagar senare då den lämnades på verkstad för service. Vi bad även verkstaden "kolla över" bilen. Verkstaden upptäckte en del fel som vi anser att säljaren skulle informerat om, då de felen hade påverkat köpet, vi hade ej köpt bilen med den vetskapen vi fick från verkstaden. Det var ett flertal fel men det vi bryr oss om mest är att stötdämparna (det som svajade) var helt slut och behövde bytas omedelbart. Vi har varit i kontakt med säljaren. Redan en vecka efter köpet blev säljaren varse om felen. Säljaren hävdar att felen har uppkommit sedan vi köpte bilen. Vi hävdar motsatsen. Hur kan man komma nånvart med detta? Jag anser att jag kan åberopa 19§ köplagen. Vad anser ni? Och hur går vi tillväga? Vi vill ha prisavdrag eller hävning.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga, Jag har uppfattat situationen som att ni köpt bilen från en privatperson och inte från en näringsidkare, i sådana fall är köplagen tillämplig i ert fall (men inte konsumentköplagen vilken bara gäller för köp mellan näringsidkare och konsumenter). För att 19 § Köplagen ska vara tillämplig får felet inte vara känt för köparen vid köpets ingående, vilket det inte heller var i ert fall. Det krävs att varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,eller att säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller att varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Om något av dessa tre scenarion är uppfyllda är varan att anse som felaktig och i sådana fall kan man gå vidare för att se vilka rättsliga hjälpmedel som kan åberopas. Om vara är felaktig kan köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. För att åberopa felaktigheten måste ni lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid. Prisavdrag kan krävas om avhjälpande av felet eller omleverans inte kan komma ifråga enligt 37 § Köplagen. Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. För att häva köpet måste man även meddela säljaren inom skäligt tid att man vill häva köpet (se 39 § Köplagen). Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare