FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen25/12/2012
Säljares samt reparatörs ansvar vid fel på vara.
Hej,
jag har via ett erbjudande från tele2 köpt en Iphone 4S till 0 kronor men ett bundet abonnemang på 24 månader och en förhöjd avgift på 150 kr per månad under bindningstiden. En månad senare slutade telefonen att fungera och eftersom jag har ett års garanti lämnade jag telefonen till Tele2 butiken där jag köpte telefonen ifrån. Butiken skickade telefonen till brightpionts verkstad för reparation, Några dagar senare hävdar brightpoint att det saknar skruvar inne i telefonen och därmed gäller inte garantin. Jag har inte öppnat telefonen så det måste vara ett fabrikationsfel på telefonen. När jag kontaktar tele2 så säger de att de inte kan göra något och att jag måste själv vända mig till leverantören och hävda min rätt. Brightpiont bollar mig tillbaka till Tele2. Nu sitter jag på ett bundet abonnemang med en förhöjd avgift på 24 månader utan telefon. Jag undrar därför om jag har rätt att begära från Tele2 att antingen rätta felet i telefon, ge mig en ny telefon eller häva abonnemanget. Jag har köpt telefonen från en tele2 butik och ingått avtal med tele2 så jag tycker att de är tele2 som är återförsäljare. Vad har tele2 för ansvar i detta fall? Och om det finns en annan leverantör, trotts att jag inte kände till den, vad har leverantören för ansvar?
Lawline svarar
Frida LindbergRådgivare