Säljares samt reparatörs ansvar vid fel på vara.

Hej, jag har via ett erbjudande från tele2 köpt en Iphone 4S till 0 kronor men ett bundet abonnemang på 24 månader och en förhöjd avgift på 150 kr per månad under bindningstiden. En månad senare slutade telefonen att fungera och eftersom jag har ett års garanti lämnade jag telefonen till Tele2 butiken där jag köpte telefonen ifrån. Butiken skickade telefonen till brightpionts verkstad för reparation, Några dagar senare hävdar brightpoint att det saknar skruvar inne i telefonen och därmed gäller inte garantin. Jag har inte öppnat telefonen så det måste vara ett fabrikationsfel på telefonen. När jag kontaktar tele2 så säger de att de inte kan göra något och att jag måste själv vända mig till leverantören och hävda min rätt. Brightpiont bollar mig tillbaka till Tele2. Nu sitter jag på ett bundet abonnemang med en förhöjd avgift på 24 månader utan telefon. Jag undrar därför om jag har rätt att begära från Tele2 att antingen rätta felet i telefon, ge mig en ny telefon eller häva abonnemanget. Jag har köpt telefonen från en tele2 butik och ingått avtal med tele2 så jag tycker att de är tele2 som är återförsäljare. Vad har tele2 för ansvar i detta fall? Och om det finns en annan leverantör, trotts att jag inte kände till den, vad har leverantören för ansvar?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Utifrån vad du beskriver är det konsumenträttsligt sett ett fel i varan, oavsett orsaken till felet. Eftersom det uppstod inom 6 månader från köpet anses att felet fanns där redan när varan avlämnades, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Du ska därmed reklamera varan, precis så som du gjort. Du kan välja om du vill reklamera varan hos Säljaren (Tele2) eller hos den som för säljarens räkning åtagit sig att reparera varan (som jag förstår det i din fråga är det i detta fall Brightpoint). Du har rätt att kräva att felet avhjälps eller att du ska få en ny telefon, en sk. omleverans. Oavsett vilket av alternativen som väljs så ska det ske inom skälig tid. Om detta inte kan ske alls, inte kan ske inom skälig tid eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig som köpare har du rätt till prisavdrag (skillnaden i värde mellan en avtalsenlig vara och en felaktig) eller att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig. Du ska även få ersättning för de utgifter du haft för abonnemanget under tiden du varit utan telefon samt andra kostnader som uppkommit pga. felet. Med andra kostnader menas tex. om du åkt långa sträckor med bil för att lämna in telefonen på lagning. Att vända sig till leverantören blir inte aktuellt i detta fall då det blir aktuellt först om du inte kan komma i kontakt med säljaren eller om säljaren gått i konkurs, förutsatt att felet är av den karaktären att leverantören kan ställas till svars för det. Informationen ovan är hämtad från Konsumentköplagens inledande bestämmelser samt bestämmelser om fel på vara. https://lagen.nu/1990:932 Vänligen,
Frida LindbergRådgivare