Nätmobbing

Hej. Min väns bild har utan hennes medgivande kopierats från hennes instagram-konto.Den bilden har sedan lagts upp på ett annat offentligt konto som därefter har spridits. Problemet är att de har skrivit otrevliga saker under bilden som inte stämmer och falska rykten sprids om henne. Vad finns det för lagar gällande den typen av nätmobbning? Vad kan min vän göra? Är detta straffbart? Nu är det såhär att min vän vet vem som ligger bakom detta, men vet samtidigt inte vad hon ska göra åt saken.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att få bort bilden med tillhörande text bör man naturligtvis i första hand vända sig till Instagram och be om att den plockas bort. Det är dock viktigt att man inte låter kränkningar av den här typen ske utan att man också agerar rättsligt, åtminstone om det är frågan om allvarliga kränkningar. De brott som det kan bli frågan om i det här fallet är sannolikt förtal och brott mot personuppgiftslagen. Vad gäller förtal så är detta reglerat i brottsbalken 5 kap. 1 § (se https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Det krävs att någon pekar ut någon annan som klandervärd eller annars sprider en uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för missaktning. En bild kan enligt praxis _i sig_ utgöra en uppgift som är ägnad att utsätta någon för missaktning. Jag förstår det dock som att bilden som spridits i det här fallet mer är tänkt att peka ut din vän snarare än att i sig utsätta henne för andras missaktning. Men i och med bilden är lagens krav på att hon ska vara utpekad uppfyllt. Eftersom att jag inte vet exakt vad som har skrivits om henne är det svårt att säga om kravet på missaktning är uppfyllt, men handlar det om otrevliga saker och falska rykten låter det som om kravet mycket väl skulle kunna vara uppfyllt. I andra stycket i paragrafen finns ett undantag som gör att den som spridit uppgiften kan gå fri. Det krävs då för det första att det kan anses ha varit försvarligt att ha lämnat uppgiften i fråga. Handlar det om ren mobbing är det dock mycket osannolikt att så skulle vara fallet, och man behöver då inte ens gå vidare i prövningen och se om uppgiften var sann eller om man hade skälig grund för den. Den som lagt upp bilden på din vän med tillhörande text kan alltså ha gjort sig skyldig till förtal. Det kan även vara värt att påpeka att _alla_ som lägger upp en bild och/eller text som utgör förtal gör sig skyldiga till förtal, inte bara den som först la upp bilden och/eller texten i fråga. Förutom förtal kan det också bli frågan om brott mot personuppgiftslagen (PuL). Att lägga upp en bild på och skriva något om en person på internet är nämligen att behandla en personuppgift i lagens mening (se den breda definitionen i PuL 3 § https://lagen.nu/1998:204#P3S1). Att lägga upp en bild eller skriva något om en person på Instagram anses också i regel gå under 5 a § (https://lagen.nu/1998:204#P5aS1). Regleringen här (liksom i PuL i allmänhet) är komplicerad, men det viktiga är att man enligt andra stycket i 5 a § inte får behandla personuppgifter (det vill säga exempelvis skriva något om en person på internet eller lägga upp en bild på denne) om detta innebär en kränkning av den personliga integriteten. Av din beskrivning låter det som att så skulle kunna vara fallet här. Din vän har i så fall rätt till ideellt skadestånd för kränkningen av den personliga integriteten enligt 48 §.(https://lagen.nu/1998:204#P48S1). Är det så att det som skrivits om din vän också innehåller så kallade känsliga personuppgifter enligt 13 § (om det exempelvis rör hennes hälsa eller sexualliv, se https://lagen.nu/1998:204#P13S1) är det dessutom frågan om en straffbar gärning enligt 49 § e) PuL (https://lagen.nu/1998:204#P49S1). Ett tips i sammanhanget är att man vänder sig till Datainspektionen (www.datainspektionen.se), som är tillsynsmyndighet för PuL och som har stor kunskap om kränkningar av den typen som det är frågan om här. Det är dock viktigt att betona att Datainspektionen inte sysslar med regelrätta brottsutredningar, därför ska man vända sig till polisen för att göra en polisanmälan om förtal och brott mot PuL. Mitt råd är alltså sammanfattningsvis att din vän gör en polisanmälan för förtal och brott mot PuL och kanske även hör av sig till Datainspektionen för att få ytterligare råd. Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare