Registrering av fordon, samt försäkring.

Jag har ärvt en bil men har inget körkort, vill ändå att den ska stå på mig. Min pojkvän och min bror kommer att köra den, hur blir det med försäkring och registrering?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inget krav på att den som äger ett fordon också ska vara behörig till att köra detsamma (se t.ex. 12 § Lag (2001:558) om vägtrafikregister). Den som är registrerad som ägare till ett fordon är skyldig att betala fordonsskatt samt se till att fordonet är försäkrat (Se t.ex. 2 § trafikskadelagen (1975:1410). För mer information om registrering se http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/ Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare