Förtal, Falsk Tillvitelse, Skyddande av Brottsling, samt Sekretess inom skolvärlden

Hej! Jag jobbar på en gymnasieskola och blev för ett par månader sedan inkallad till möte med en av skolans rektorer. Där fick jag reda på att jag av flera elever på skolan har uppgetts göra sexuella anspelningar. Trots försök efter detta att få information om vad för typ av sexuella anspelningar som jag har gjort så får jag ingen hjälp från rektorn som enbart verkar intresserad av att tysta ner det så mycket som möjligt för att skydda skolans rykte vill inte ge mig nån mer info utifall att jag då skulle komma på vilka elever som anmält mig. Personligen är jag väldigt intresserad av att rädda mitt eget rykte och helt ointresserad av vilka elever som anmält mig. Jag undrar därför vad för rättigheter jag har på min sida för att kunna rentvå mitt namn. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor. Det som framförallt blir aktuellt såsom ett medel för dig att rentvå ditt namn är att angripa de som har spridit rykten om dig genom förtalsbestämmelsen i 5:1 brottsbalken (BrB) (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). För att denna bestämmelse ska bli aktuell krävs att gärningsmannen har lämnat en uppgift om att du är brottslig eller klandervärd ditt levnadssätt, samt att denna typiskt duger för att utsätta någon för andras missaktning; du måste alltså inte bevisa att uppgiften rent faktiskt har inneburit att andra börjat missakta dig. Vidare krävs att denna uppgift har kommit till tredje mans kännedom, och utifrån vad jag kan utläsa av den information du delat med dig av verkar så vara fallet. Och eftersom alla dessa ovan nämnda omständigheter föreligger i ditt fall finns det alltså möjlighet för dig att stämma de ansvariga och på det viset få det klargjort genom en rättegång att du är oskyldig. Vidare kan göra en anmälan om själva rapporten som gjorts till din rektor, eftersom denna kan utgöra falsk tillvitelse enligt 15:7 BrB (https://lagen.nu/1962:700#K15P7). Bestämmelsen tar sikte på situationer där någon lämnar en osann uppgift till en myndighet (t.ex. ett lärarkollegium) för att skada någon. Om du gör en anmälan om det blir det åklagarens uppgift att reda att förhållanden runtomkring anmälan, vilket även gör att din rektor kan tvingas uppge vilka elever som gjort uppgivit uppgifterna, då denna i en eventuell rättegång kan krävas att vittna med en plikt att lämna sanningsenliga uppgifter. Vidare finns det en möjlighet att angripa din rektors beteende genom bestämmelsen 17:11 BrB (https://lagen.nu/1962:700#K17P11) som föreskriver att det är straffbart att skydda brottsling bl.a. genom att undanröja bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverka att det uppdagas eller beivras. Och detta blir relevant eftersom din rektor inte vill lämna ut namnen på de personer som namngivit dig; dock ska beaktas att rektorn, samt annan skolpersonal i vissa fall har sekretesskyldighet i förhållande till vissa uppgifter och alltså har en plikt att inte lämna ut information. Vad det gäller skolpersonalens sekretesskyldighet (alltså din rektors, samt din skyldighet att hålla inne om vissa uppgifter om elever) stadgas i 10:24 Offentlighets och sekretesslagen (OSL) (https://lagen.nu/2009:400#K10P24S1) att skolsekretessen inte hindrar att en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott lämnas till en annan myndighet, oftast polisen, som har till uppgift att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet, och detta kan antas leda till någon annan påföljd än böter. Vad det gäller brottet förtal kan detta inte leda till annat än böter, men grovt förtal kan leda till fängelse. Vidare kan falsk tillvitelse leda till fängelse, och detta torde innebära att bestämmelsen 10:24 OSL är tillämplig i ditt fall; du har alltså ingen skyldighet att upprätthålla sekretess och kan göra en anmälan till polisen. Dock ska sägas att du som lärare befinner dig i en prekär situation i beaktande av den starka sekretess som råder i vissa sammanhang inom skolvärlden (se 23 kap OSL, https://lagen.nu/2009:400#K23). Således bör du inte agera på egen hand, utan istället konsultera polisen och dela med dig av dina iakttagelser, eftersom detta som sagt inte bör utgöra ett brott mot OSL.
Lawline RådgivareRådgivare