FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/12/2012

Dagsböter för sjöfylleri

Hej Åkte dit för sjöfylleri i sommras. Jag hade 0,43 i utandningdluften. Jag fick en påföljd på 37800 kr (90 dagsböter x 420 kr) Jag tjänar visserligen bra men är ostraffad sedan tidigare. Hur räknas beloppet fram? Finns det tabeller man utgår i från? Hur vet jag att det är skäligt?

Lawline svarar

Hej! Dagsböter består av två komponenter, dels antalet dagsböter och dels beloppet per dagsbot. Se brottsbalken (BrB) 25 kap 2 §. Antalet dagsböter beror på brottets svårighetsgrad. Straffmätningen görs i enlighet med BrB 29 kap. Straffmätningen är en komplicerad bedömning som jag inte kan uttala mig om specifikt i ditt fall eftersom jag inte har tillgång till all information. Att du är ostraffad sedan tidigare inverkar inte i mildrande riktning, istället har lagstiftaren valt konstruktionen att se tidigare brottslighet som försvårande, se BrB 29 kap 4 §. Beloppet per dagsbot bestäms utifrån din årsinkomst. Utgångspunkten är att varje dagsbot ska motsvara en tusendel av den dömdes årsinkomst efter vissa justeringar, se http://www.aklagare.se/PageFiles/3772/RåR%202007%2002%20Beräkningen%20av%20dagsbotsbeloppet.pdf Vänligen
Malin AxelssonRådgivare