FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/11/2006

Preskriptionstid för skattefordringar

Jag undrar när en skatteskuld preskriberas. Jag har hört att det är 5 år, är det 5 år prick eller är det 5 kalenderår?

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln är att en skattefordran preskiberas efter 5 år. Detta innebär att fordran preskiberas fem år efter utgången av det kalenderår då fordran förföll till betalning. Det finns regler som kan förlänga preskriptionstiden dock. Men svaret på din fråga är fem år efter det kalenderår som fordran förföll. Se aktuell lag http://lagen.nu/1982:188#P3S3 Med vänliga hälsningar,
Rådgivare