Ränta på rättegångskostnader

Förlorade en avtalstvist i tingsrätten. Fick ersätta motparten 220000. Vann sedan i hovrätten och jag fick då tillbaka mina 220000. Skulle jag ha fått ränta på dessa pengar? Det hade gått ett helt år så det är en del räntepengar.

Lawline svarar

18 kap. Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K18) anger regler för rättegångskostnad i tvistemål. Som du är väl medveten om är det den part som tappar målet som är skyldig att ersätta motparten hans rättegångskostnad, detta sägs även i 18:1 RB. Enligt 18:8 2 st. RB skall ersättning för rättegångskostnad även innefatta ränta enligt 6 § Räntelagen från dagen då målet avgörs till dess betalning sker. Som svar på din fråga kan sammanfattningsvis sägas att du har rätt till ränta på de 220 000 kr från och med datumet för tingsrättens dom och beträffande eventuella kostnader i Hovrätten skall ränta på dom pengarna löpa från och med datumet för Hovrättens dom. Ränteberäkningen är alltså förknippad med den tidpunkt för avgörandet i den instans där kostnaden har uppkommit. (Kommentar till SFS 1987:328: 2 st. infördes 1973 och ändrades 1987, se prop. 1973:30; JuU 1973:17 samt prop. 1986/87:72; LU 1986/87:23. Författare: Jenny Ferm) Ränta beräknas enligt de regler som anges i 6 § Räntelagen. (https://lagen.nu/1975:635) Med vänliga hälsningar
Emma LundinRådgivare