Kränkning

Hej! Om man på en arbetsintervju hos kommunen upplever att man blir kränkt av en representant från fackföreningen under intervjun. Vem är det som har ansvaret för denna kränkning? Kommunen, fackföreningen eller han som sa det personligen? Fackföreningen verkade inte ha någon makt gällande anställningen, utan det var frivilligt att prata med denna i samband med intervjun.

Lawline svarar

Hej. Kränkningen kan vara ett brottsligt beteende enligt 5 kap. 3 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Den ska vara ägnad att såra någon. I detta fall är det mest sannolikt att personen som kränkte dig agerat helt ensam och då är det endast han som kan bli ansvarig. Visar det sig att kränkningen är att anse som en förolämpning i lagens mening kan du även ha rätt till skadestånd av personen.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare