Förtal

Hej jag har blivit anklagad för att på jobbet gå igenom en tjejs telefon som ligger vid en dator där även min egen telefon ligger. Hon påstår att det ser ut som att jag går igenom bilder på hennes telefon . Men kan inte med säkerhet säga om det är hennes eller min egen telefon jag använder den ligger bredvid hennes. Hon började grina och gick in till chefen och sa att hon var kränkt . Vill påpeka att jag använde min egen telefon. Men hon tycker att hon känner sig kränkt kan jag anmäla henne för förtal eller för hon kan inte bevisa varken direkt eller med övervaknings video konstatera att jag tittar i hennes telefon fast jag använder min egen. Vad kan man göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Brottsbalken kapitel 5 § 1 är förtal bl. a. när någon utpekar annan som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det krävs att den uppgift som lämnas är ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning. Med det menas att uppgiften duger till att framkalla andras missaktning. För att det ska anses som förtal krävs även att uppgiften lämnats till någon annan än den utsatte. Skulle endast den utsatte nåtts av uppgiften kan det däremot utgöra förolämpning enligt Brottsbalken kapitel 5 § 3. I ditt fall har det lämnats en uppgift till en tredje person som mycket möjligt skulle kunna vara ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Att tänka på är att det i andra stycket i samma paragraf finns en undantagsregel. Undantagen gäller då den som lämnat uppgiften varit skyldig att göra det, då det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt och han/hon visar att uppgiften var sann eller haft skälig grund för att tro det. Med andra ord skulle det kunna undantas om hon hade skälig anledning att tro att uppgiften var sann. Huvudregeln är att ärekränkningsbrott (som förtal är) är ett målsägandebrott. Det betyder att man måste föra talan i domstol själv, då polis och åklagare inte utreder och lagför de s.k. ärekränkningsbrotten om det inte finns särskilda skäl, och är påkallat av allmän synpunkt. (Detta framgår av Brottsbalken kapitel 5 § 5.) Det är svårt för enskilda att föra talan själv, eftersom det är svårt att ombesörja den utredning som krävs. Därför råder jag dig att besöka en jurist, som kan svara på ifall det är “värt besväret”.
Lawline RådgivareRådgivare