Sekretessbestämmelser

Min dotter har separerat från sin dotters far för ca ett halvt år sedan. Deras dotter var då ca 3 månader. Han flyttade direkt till en tjej som även min dotter känner. Det pågår bland annat en vårdnadsutredning kring dottern då pappan vill ha ensamvårdnaden. Familjerätten inom socialen har gjort en omfattande utredning där många känsliga uppgfiter finns med på alla parter. Även dotterdotters hälsotillstånd beskrivs i detaljer. Av någon anledning har pappans nya tjej kopierat texter från utredningen (som verkligen är sekretessbelagd!) och lagt upp dem på sin facebook sida och på sin blogg. Då de delvis har samma umgängeskrets sprids de mest känsliga saker ur hennes och ur hennes dotters liv ohejdad på nätet. Syftet med detta har vi inte förstått men resultatet är att min dotter mår oerhört dåligt av detta. TJejen skriver till och med att mitt barnbarn är hennes dotter. Dotterdotter har vissa problem med hälsan, det känns inte bra att hon lämnar ut dessa uppgifter till allas beskådan. Undrar också varför pappan inte sätter stopp för det! Finns det något man kan göra? Texterna har valts med omsorg så att min dotter hamnar i konstig beslysning då bara vissa meningar rycks ut och placeras i något sammanhang där de inte hör hemma. Att folk får gotta sig med andras mest privata saker via sociala media känns som ett stort övergrepp på integriteten. Ska inte pappan dessutom skydda sitt barn mot såna här övergrepp?? Finns det något man kan göra? Är det lagligt eller till och med brottsligt att göra så här?

Lawline svarar

Hej! tack för din fråga. De uppgifter som du hänvisar till är sekretessbelagda enligt offentlighet och sekretesslagens 26 kap. Detta innebär alltså att de inte får utlämnas till en enskild. Det är alltså märkligt att denna person ens fått ta del av uppgifterna. Denne person är dock inte bunden av sekretess på något sätt utan den gäller enbart för personerna som är anställda på socialtjänsten. Det brott som denne person kan ha begått skulle istället kunna vara förtal. (5 kap. Brottsbalken) Att lägga ut något på en blogg är att rikta sig mot allmänheten och utpeka en person. Det som krävs är sedan att den information man använder sig av är ägnad att utsätta denna person för missakting. Med den information jag fått av dig finns det möjlighet att den information som lagts ut är att bedöma som sådan. Förtal är ett sådant brott som måste anmälas av person so bivit utsatt för det för att det ska kunna väckas åtal, så om din dotter vill gå vidare med det så måste hon själv anmäla det misstänkta brottet. Hoppas att detta varit till hjälp, återkom gärna med fler frågor! Med vänlig hälsning Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare