Förtal

Hej! För ca tre månader sen blev min syster som var butikschef inkallad till sina chefer. Hennes personal sa att hon hade gjort saker som bryter mot företagets säkerhetsregler. När cheferna pratade med de anställda igen tog de tillbaka sina anklagelser. Till saken hör att det har under flera år varit jobbigt med personalbiten. Hon har fått kämpa för att få personalgruppen att fungera. Facket blev inkallade och det slutade med att hon fick välja mellan omplacering eller säga upp sej själv. Hon valde att sluta. Nu har personalen börjat prata och säger att hon har fått sluta pga att hon varit oärlig. Nu när det ryktet börjat sprida sej i stan blir det ju svårare att få jobb. Hon mår ju naturligtvis jättedåligt av allt detta. Det är ju förtal att sprida såna rykten. Kan man gå vidare på nåt sätt och i så fall hur?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700. Med förtal menas att någon lämnar uppgift om en annan person som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det kan t ex vara att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. För straffbarhet är tillräckligt, att beskyllningen är ägnad att utsätta den beskyllde för andras människors missaktning. Det behöver alltså inte bevisas att beskyllningen faktiskt medfört sådan verkan. För att straffas för förtal krävs dock att den lämnade uppgiften är av nedsättande beskaffenhet. Det måste således vara fråga om en allvarligare beskyllning. För att förtal skall vara tillämpligt skall de ärekränkande uppgifterna lämnas till annan än den beskyllde. Om beskyllningen riktar sig direkt till den berörda personen kan gärningen istället falla in under brottet förolämpning, se 5 kap 3 § BrB. Den som lämnat en kränkande uppgift kan dock gå fri från ansvar om han var skyldig att uttala sig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken. I båda fallen måste den som lämnat uppgiften dock bevisa, att uppgiften var sann eller att han eller hon hade skälig grund att tro att den var sann. Förtal (och förolämpning) skall som huvudregel åtalas av målsägande själv, se 5 kap 5 § BrB. Din kollega måste alltså i sådana fall föra enskilt åtal, regler om detta återfinns i 47 kap rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740. Åklagaren får dock väcka åtal om din kollega anger brottet till åtal (dvs. polisanmäler brottet) och att åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt. Med vänlig hälsning,
Linda OlssonRådgivare