FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/01/2013

Felaktig information - häva köpet

Har köpt en bil som lät konstigt och som säljaren(privat) sa var ett fel som kostade en hundring att fixa enligt både hens besiktningsman och mekaniker. Det felet/ljudet visade sig vara ett annat fel som kommer kosta mig ca 7000-15000 enligt annan mekaniker. Har jag som köpare rätt att häva köpet? Upptäckten gjordes efter drygt tolv timmar efter att papprena skrivits på!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I förevarande fall är köplagen tillämplig eftersom detta handlar om ett köpeavtal mellan två privatpersoner. 17 § innebär att en vara (bilen) är att anse som felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Här skall en helhetsbedömning göras där man beaktar samtliga omständigheter kring köpet, bland annat det faktum att säljaren uttryckligen talade om för dig att felet/ljudet endast skulle kosta en hundring. Ansvaret ligger dock inte endast på säljaren, du som är köpare har en långtgående undersökningsplikt. Denna undersökningsplikt begränsas dock i och med trovärdig och rimlig information som dock visade sig felaktig. Är varan felaktig och beror det inte på dig eller något förhållande på din sida, får du kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Du får även hålla inne betalningen. Enligt 39 § får du häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Du får inte häva köpet på grund av felet, om du inte inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, meddelar säljaren att du häver köpet.
Lawline RådgivareRådgivare