Förtal att uppge sanna uppgifter?

Min man begick ett brott för 10 år sedan. Han tog pengar från kassan och han fick ta alla konsekvenser för det som hände. Han har sen dess självklart förbättrat sig och skött sig exemplariskt. Häromveckan så gick den här kvinnan som drabbats in på hans nya jobb och berättade för hans nuvarande chef vad han hade gjort. Vi har varit väldigt öppna med vad han har gjort, speciellt på jobbet så att de vet. Men har hon rätt att gå runt och berätta sånt, speciellt utan att ha pratat med min man? Är det förtal om uppgifterna stämmer?!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Bestämmelsen om förtal återfinns i Brottbalken (BrB) 5 kap 1 §. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt beteende eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning, dömes för förtal till böter. Enligt st. 2 i samma paragraf anges att om personen var skyldig att uttala sig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken +och+ uppgiften var sann eller gärningspersonen hade skälig grund för den, ska ej dömas för ansvar. Detta innebär att det inte krävs att uppgifterna verkligen framkallar missaktning hos den som för höra dessa, det räcker med att uppgifterna var _ägnade_ att framkalla missaktning. Ni måste alltså kunna visa att kvinnan hade för avsikt att framkalla missaktning hos din mans nya chef. Huruvida uppgifterna är sanna eller inte får betydelse enbart om man kan anse att det var försvarligt av kvinnan att uttala sig om detta. Det torde inte kunna anses som försvarligt att uttala sig om din mans brott med tanke på den långa tidsperiod som gått och att din man avtjänat sitt straff. Undantag kan föreligga om din man t.ex. hade agerat på ett sådant sätt att det fanns skälig anleding att anta att händelserna skulle upprepas. Viktigt att påpeka är att förtal inte faller under allmänt åtal, utan är ett målsägandebrott enligt BrB 5 kap 5 §. Detta innebär att det enbart är din man som kan väcka åtal och driva processen i domstol. En jurist kan vara behjälplig med stämningsansökan och fortsatt process. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare