FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/12/2006

Beräkning av uppskovsavdrag

Jag och min hustru sålde en fastighet med vinst. Ersättningsbostaden har vi fått som gåva. Vi har lagt ner mer än hela köpeskillningen från försäljningen på om- och tillbyggnad av ersättningsbostaden. Ursprungsbostaden ägde vi 50% vardera. Ersättningsbostaden ägs till 75% av min hustru och till 25% av mig. Skatteverket hävdar nu att mitt uppskovsavdrag skall sättas ner till hälften eftersom min ägarandel i ersättningsbostaden är hälften så stor som i ursprungsbostaden. Är det verkligen ett korrekt resonemang? Det intressanta måste väl vara hur mycket pengar som är investerade i ersättningsbostaden? Om min andel av köpeskillingen är 1 miljon så kan det väl inte spela någon roll om jag äger 100% av en ersättningsbostad som kostat 1 miljon, 50% av en som kostat 2 miljoner eller 25% av en som kostat 4 miljoner. Om vi i stället hade skilt oss och jag hade investerat i en bostadsrätt i en förening med 50 identiska lägenheter, då hade min ägarandel i föreningen varit 2%. Skulle då mitt uppskovsavdrag minskas till 1/25 av vinsten? Jag har förgäves sökt något prejudikat i frågan.

Lawline svarar

Hej! Det som spelar roll är huruvida ersättningen för ersättningsbostaden (inberäknat kostnader för ny-, till-, och ombyggnad) är större eller mindre än ersättningen för ursprungsbostaden. Låt oss säga att man säljer en bostad för fyra miljoner kronor. Äger man halva bostaden får man som ersättning för sin del 2 miljoner kronor och gör en kapitalvinst på, för att ta ett exempel, 600.000 kr. Man köper sedan en ersättningsbostad för 2 miljoner kr, men kommer här endast att äga 25 % av bostaden. Ersättningen för denna del av ersättningsbostaden kommer då att beräknas till 500.000 kr (25% av 2 miljoner kr). Om ersättningen för ersättningsbostaden understiger ersättningen för ursprungsbostaden skall uppskovsavdraget beräknas på följande sätt: kapitalvinsten multiplicerat med (ersättningen för ersättningsbostaden/ersättningen för ursprungsbostaden) Detta kan Ni läsa om http://www.lagen.nu/1999:1229#R812 i 47:7 3st IL. I vårt exempel blir uppskovsavdraget 150.000 kr (600.000 kr multiplicerat med (500.000 kr/ 2 miljoner kr). Att Ert uppskovsavdrag sätts ner till hälften beror inte på att Er andel av den nya bostaden bara är hälften så stor som den Ni hade i ursprungsbostaden. Det som har betydelse är endast värdet av Er del i de båda bostäderna. Om Er del av ersättningen för ersättningsbostaden hade varit större än (eller lika stor som) Er del av ersättningen för ursprungsbostaden skulle Ni ha erhållit fullt uppskovsavdrag (se 2st i ovan nämnda paragraf). Hoppas detta kan hjälpa Er!
Rådgivare