FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2013

Kommanditbolag

min kille har ett komanditbolag och han vill ha mig som kompanjon i bolaget, går det fast jag har kronofogden efter mig för 350.000kr i skulder? kan han skriva 99% i hans namn och 1% i mitt namn? är det godkännt, eller måste han ta en annan kompanjon?

Lawline svarar

Det är inga problem för dig att bli delägare i ett kommanditbolag. Så länge en av er är fullt ekonomiskt ansvarig så kan du gå in med 1 krona ifall ni båda går med på det. Det är upp till er att avtala om hur mycket pengar var och en ska vara ansvariga för. Dock måste som sagt en av er vara fullt ansvarig, förslagsvis din kompanjon.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare