Ersättning vid brott mot hyreskontrakt

Hej! Har för några veckor sedan ingått avtal om att hyra lokal för fest till sommaren. Vi bokade datum och fastslog bokningen genom att betala in en handpenning. Kommunikationen har mestadels skett via e-mail , men vi har också träffats personligen en gång, och via mailen har vi också fått ta del av hyresreglerna. Nu har företaget via mail låtit oss veta att klubben som äger lokalen har bokat det aktuella datumet och att vi således måste bokas av avtalat datum. Ingestans i reglerna eller muntligen har detta scenario framkommit -att vi kunde bokas av. Räknas detta som ett avtalsbrott och har vi rätt till kompensation?

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni ingått ett avtal om hyra av lokalen under ett bestämt datum och ni nu inte kommer få tillgång till lokalen på detta datum utgör företagets avbokning ett avtalsbrott. Frågor som rör hyra regleras i Jordabalkens tolfte kapitel . (Du kan hitta jordabalken här:https://lagen.nu/1970:994). Enligt Jordabalken 12:14 § har en hyresgäst rätt till nedsättning av hyran om hyresobjektet inte står redo för honom på den avtalade tillträdelsedagen. Eftersom ni inte kommer kunna använda lokalen alls behöver ni alltså inte betala hyran och ni har dessutom rätt att få tillbaka den handpenning ni betalat.

Om hyresvärden inte kan visa att det inte är grund av hans försumlighet som ni inte kunnat få tillgång till lokalen på avtalad tid har ni dessutom rätt till ersättning för övriga skador(12:14 § 2 stycket Jordabalken). Att hyra ut lokalen utan att försäkra sig om att den inte redan var bokad bör kunna anses vara försumligt och ni bör därför ha rätt till kompensation.

Om ni t ex pga.avbokningen behöver boka en ny lokal och den enda lokal ni kan hitta på kort varsel är en dyrare lokal har ni drabbats av en skada i form av mellanskillnaden i pris mellan lokalerna. Detta kan ni få ersättning för och detsamma gäller t ex ökade resekostnader som kan uppstå. Enligt en allmän skadeståndsrättslig princip måste ni dock försöka begränsa er skada så gott ni kan, och t.ex. välja den billigaste ersättningslokalen, för att kunna få full ersättning.

Mitt råd är att kontakta företaget och specificera de kostnader ni haft pga. avbokningen och försöka få företaget att kompensera er.

Mvh/

Ronja KleiserRådgivare