FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/01/2013

Olagligt att bära uniformsjacka med gradbeteckningar?

Hej! Diskussion på jobbet om huruvida man får införskaffa via ex överskottsbolaget en uniformsjacka med gradbeteckningar från svenska försvaret och bära denna som vilken jacka som helst på offentlig plats? En kollega med sådan jacka, med kvarsittande gradbeteckningar, påstår att polis stoppat denne och uppmanat densamme att omgående gå hem och avlägsna gradbeteckningar Skröna eller sanning? Hälsn

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att utgiva sig att vara polis, militär eller annan myndighetsperson, utan att vara det, är olagligt i Sverige, brottet heter föregivande av allmän ställning (https://lagen.nu/1962:700#K17P15). Det är alltså fullt möjligt att en polis kan ha uppmanat din kollega att avlägsna gradbeteckningarna, så att det inte ser ut som att han eller hon tillhör militären.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare