FrågaSKATTERÄTTÖvrigt06/12/2006

Hur beskattas ärvd egendom?

Hej, ett par frågor om arvskattebefrielse. Arvskatten är ju avskaffad, men vad slipper man att betala skatten på vid arv. Om en förälder dör och efterlämnar fastighet, några fonder och lite kontanter. På vad ska arvinge betala skatt. ? Reavinstskatt på andelen i fastigheten?, 30% skatt på försäljning av fonderna? och på kontanterna ? Tack på förhand..

Lawline svarar

Hej! Den tidigare arvsskatten innebar att man fick skatta vid tillfället då egendomen övergick till arvingen, alltså endast på grund av själva arvet. Detta behöver Ni inte skatta för idag. Kontanterna får Ni behålla i den erhållna kvantiteten. När det gäller försäljning av egendom och erhållande av kapitalvinst så gäller en så kallad kontinuitetsprincip (inkomstslaget kapital). Det innebär att Ni inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Om detta kan man läsa http://www.lagen.nu/1999:1229#R754 i 44:21 Inkomstskattelagen. Om den tidigare ägaren köpt viss egendom för 200 tKr och Ni senare säljer den för 800 tKr skall Ni alltså skatta på 600 tKr (800 tKr-200 tKr). Det är alltså inte så att Ni skall skatta på 800 tKr bara för att Ni erhållit egendomen ”gratis”. För att underlätta kan vi säga att när det gäller ärvd egendom kan man tänka att det var en själv som köpte egendomen från början. Man inträder så att säga i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Hoppas detta bringat någon klarhet i Er fråga! Hör gärna av Er igen annars! Med vänliga hälsningar,
Rådgivare