Preskription av arvsrätt

Min mamma avled 2004 och hennes pappa avled 1988, Ingen bodelnings man hörde av sej och hon fick ej ens veta att han avlidit. Han var omgift med ny dotter. varför fick inte mamma reda på detta 1988 ? Om det fanns arv ? Kan jag som dotter ärva efter henne ? eller har det gått för lång tid ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det kan ha varit så att den som hade hand om dödsboet inte visste var din mamma hade sin postadress. Det kan också varit så att den som hade hand om dödsboet inte visste vem din mamma var.

16 kap. 1 § Ärvdabalken säger att "vistas, då bouppteckning förrättas, till namnet känd arvinge efter den döde på okänd ort, ska det hos Skatteverket anmälas av den som har boet i sin vård. När sådan anmälan sker eller förhållandet annars blir känt, ska Skatteverket utan dröjsmål kungöra i Post- och Inrikes Tidningar, att arv efter den döde tillfallit den bortovarande, med uppmaning till honom eller henne att göra sin rätt till arvet gällande inom fem år från den dag då kungörelsen var införd i tidningen. I kungörelsen ska den bortovarandes namn anges."

Detsamma gäller enligt 16 kap. 2 § om den som hade boet i sin vård inte visste vem din mamma var. Din mamma hade efter kungörelsen 5 år på sig att göra sin rätt gällande.

Om din mamma inte iakttog den relevanta tidsfristen i 16:1 § och 16:2 §, förlorade hon sin rätt till arv efter denna tid (16:7 § Ärvdabalken). Din mamma gick alltså redan någon gång under 1990-talet miste om rätten till arvet, beroende på när kungörelsen skedde. Därav har inte heller du rätt till arv.

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare