Bevisbörda vid - och ersättning för förkomna nycklar till balkongdörr

Hejsan! jag har gjort ett lägenhetsbyte, jag har hyrt hans lägenhet i andra hand och han har hyrt min i andra hand. Båda partner lämnade en depositions avgift. Jag valde att flytta ut tidigare och lät honom bo kvar i min lägenhet. Vi använde oss utav ett standard kontrakt vid andra hands uthyrning i slutet kvitterar jag ut två nycklar som jag gett tillbaka som går till yttre dörren. När jag lämnat över lägenheten och allt var klart och i sin ordning påstår han att nycklarna som går till balkonglåset är borta. Jag har aldrig använt mig utav dem. Det går inte att öppna balkongen från andra sidan oavsett och balkongen ligger på andra våningen. Därför har jag heller inte haft något behov. Nu har jag skrivit om själva bakgrunden till min fråga. Jag vill ersätta honom genom att själv komma och byta ut låset på balkongen men han vill anställa en låssmed då han inte känner sig trygg annars. Medan jag vet att jag kan byta ut låset gratis för att min kille kan göra det själv. Jag vill endast göra detta då han inte skickar tillbaka min deposition förstes detta är åtgärdat. Det finns inga bevis på att jag erhållit dessa nycklar och det framgår heller inte i kontraktet på något sätt att några nycklar existerar eftersom vi har skrivit en lista på alla möbler han lämnade kvar. Därför undrar jag vad jag rent juridiskt är skyldig honom. Jag undrar även om han kan tvinga oss anställa en låssmed när jag erbjudit mig att byta ut låset själv. Jag undrar även hur länge han kan hålla inne på hela min deposition.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Hyresförhållandet regleras i jordabalkens 12 kapitel som också kallas för hyreslagen (HL), se https://lagen.nu/1970:994#K12.

Du som hyresgäst skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Du är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till ditt hushåll eller är på besök (24 §).

Det är svårt att bevisa att du inte har tappat bort nycklarna under din hyrestid, men enligt gällande praxis är det hyresvärden som har bevisbördan för att skadan har uppkommit under hyrestiden (se NJA 1987 s. 668). Å ena sidan bör det normalt sett finnas nycklar till en balkongdörr, å andra sidan kan det vara en idé att be hyresvärden att åtminstone visa en bild på när nycklarna sitter i låset för att bevisa att de över huvud taget har funnits under tiden som han har haft lägenheten.

Om din hyresvärd lyckas "bevisa" att nycklarna kommit bort under din hyrestid och att låset därmed behöver bytas ut för att kunna användas har han rätt till ersättning för vad det kostar. Om du kan byta låset på ett fullgott och säkert sätt så borde det räcka, men det är en bedömningsfråga. Jag rekommenderar dig att prata med hyresnämnden om den saken.

Hur länge han kan hålla på depositionen beror på vad som står avtalat i ert hyreskontrakt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare