När har man rätt att bli delgiven misstanke om brott?

Hejsan! Jag undrar över om man kan ta reda på om man är misstänkt för något och om man har reseförbud o.s.v. Hade en riktig bläckare för ca 1vecka sen och har en gnagande kännsla av duster med polisen. Men jag vet inte riktigt säkert helt enkelt. MVH Jonte

Lawline svarar

Hej,

tack för att du har vänt dig till lawline.

Din fråga regleras främst av rättegångsbalken (RB) kap 23, se https://lagen.nu/1942:740.

När ett brott har begåtts utreder polisen vad som hänt, till exempel genom förhör, undersökning av brottsplatsen och teknisk utredning. Detta kallas förundersökning och den leds av polis eller åklagare. En förundersökning ska inledas om någon angett brottet till polis- eller åklagarmyndighet eller om det finns anledning att anta att ett brott som hör till allmänt åtal har förövats. Här kan nämnas att de flesta brott ligger under allmänt åtal. Vid förundersökningen utreds således vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligger för att väcka åtal mot honom. När förundersökningen kommit så långt att någon kan skäligen misstänkas för brott ska denne under nästa förhör underrättas om misstanke, se RB 23 kap §18. Du har således rätt att bli delgiven misstanke om brott först när du är skäligen misstänkt.

Angående reseförbud så kan det aktualiseras om det inte finns tillräckliga skäl att anhålla eller häkta en person. Den misstänkte kan då i stället åläggas reseförbud enligt RB 25 kap § 1. Det krävs dock bland annat att någon är skäligen misstänkt för ett brott på vilket kan följa fängelse för att reseförbud ska kunna meddelas. Enligt 25 kap § 4 ska reseförbud delges den misstänkte.

Med vänlig hälsning,

Josefin AjemarkRådgivare