Försäljning av fastighet som erhållits genom gåva

Hej! Vi är 4 syskon som via gåvobrev övertog vår fars lgh. Han köpte den för 1 695 000 och vi har sålt den för 1 690 000. Då vi fick lgh i gåva funderar vi på hur mkt skatt vi ska betala då gåvoskatt är borttagen?! Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Precis som du nämner är gåvoskatten numera borttagen. Under förutsättning att ni fyra syskon har övertagit fastigheten utan ersättning (alternativt för ersättning som för varje del understiger 1/4 av taxeringsvärdet för fastigheten) har ni skatterättsligt erhållit respektive del som gåva. Ni betalar då inte (eller betalade då inte) någon skatt vid övergången av fastigheten från er far till er barn.

När man säljer en fastighet som man har erhållit genom gåva inträder man i givarens skattemässiga situation vad gäller anskaffningsutgifter och förbättringsutgifter etc (se 44:21 inkomstskattelagen). Detta innebär att ni vid er försäljning (i kapitalberäkningen) får räkna med den anskaffningskostnad och de förbättringsutgifter som er far erlagt för fastigheten (fördelat på ägd andel). Eftersom ni har sålt fastigheten med förlust uppkommer ingen kapitalvinst och någon kapitalvinstbeskattning kommer då inte heller i fråga (se 44:13-14 inkomstskattelagen).

Hoppas att detta klargjort beskattningsreglerna något och vad som gäller för er.

Maria LindgrenRådgivare