FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/01/2013

Böter från utlandet

Hej , fick en böteslapp från Frankrike , Där dom påstår att jag kört mot rött . Jag vet inte själv hur det ligger till ´med min skuld i detta , men eftersom det inte går att få tag på någon i Frankrike som kan förklara på engelska så funderar jag på att helt enkelt kasta lappen . Vad kommer att hända?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det är lite svårt att säga vad som kommer att hända, då händelsen har inträffat i Frankrike och det är det franska regelsystemet som styr. Om boten är otydlig, saknar bild eller information skulle jag försöka att kontakta de som utfärdat boten via mail eller telefon. Om du slänger boten kan jag misstänka att det kommer en ny tills dess att den är betalad.

Det finns gemensamma regler inom EU beträffande bötesstraff. Dessa regler innebär att om du gör dig skyldig till exempelvis ett trafikbrott i ett annat EU-land så kan landet, i detta fall Frankrike, kräva in böterna i Sverige. Kronofogdemyndigheten är ansvarig myndighet för verkställandet.

Vänligen

Lisa NordbrandtRådgivare