Reklamation av jacka

Hej jag köpte en jacka för exakt 3 månader sedan. För ca 2-3 veckor sedan så gick sömmen upp vid ena fickan (vid dragkedjan). Detta bidrog då till att en bit av dragkedjan inte längre sitter fast i fickan och även att jackans innehåll/dunen åker ut. Det kommer absolut bli värre med tiden och snart kommer nog hela fickans sömm gå upp. Min fråga till er är då ifall jag har rätt att reklamera denna jacka? Jag har kvittot kvar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom du inte köpt jackan av en privatperson blir konsumentköplagen aktuell. Enligt § 23 kan köparen (du) inte åberopa att varan är felaktig om du inte meddelar säljaren inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Det står dock uttryckligen i lagtexten att meddelande om fel som lämnas inom 2 månader alltid ska anses vara lämnat i rätt tid. Du har därför rätt att gå tillbaka till affären och begära att de ska åtgärda felet.

Om någon annan i affärens ställe har åtagit sig att avhjälpa fel för affärens räkning så är de skyldiga att åtgärda felet; det kommer dock affären att upplysa dig om.

Länk till konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932#R21

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Falkman.

Lawline RådgivareRådgivare