FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/12/2006

Föreningens rätt till tillträde till lägenhet

Kan styrelsen i min bostadsrättsförening begära att få besiktiga min lägenhet utan att ange varför och vad avsikten är. Jag har ju fullständigt ansvar för min egen lägenhet. Kan någon något om detta vore jag tacksam för ett snabbt svar. Jag hävdar att: styrelsen inte utan att påtala att jag på något sätt har missskött min lägenhet bara kan begära att få göra en besiktning. Jag vill påpeka att besiktningen inte gäller sådant som bostadsrättsföreningen ansvarar för , exemplevis stamledningar, ventilation, elledningar etc. Jag har svarat styrelsen att inga problem av läckage, dålig venytilation, stopp i avlopp mm. har noterats i min lägenhet. Jag kan även å´ annans medlem ställa frågan: Kan jag ta bort min diskmaskin eftersom jag inte använder denna och anser att jag kan utnyttja utrymmet till ett förvaringsskåp istället?

Lawline svarar

Enligt Bostadsrättslagen (BRL) (1991:614) 7 kap. 13 § http://lagen.nu/1991:614 har föreningen rätt att få tillträde till lägenheten för vissa ändamål. Detta kan t.ex. vara att utöva tillsyn för att kontrollera att lägenhetsinnehavaren håller lägenheten i gott skick eller i syfte att undersöka om det föreligger reparationsbehov som föreningen ansvarar för. I förarbetena till lagen sägs att tillsynen skall vara nödvändig och inte medföra större olägenheter än nödvändigt för bostadsrättshavaren. Rätt till tillträde föreligger också om det sker i syfte att utrota ohyra, även om lägenheten inte skulle vara drabbad, vilket hänger ihop med att styrelsen har en särskild skyldighet att avhjälpa ohyra. Det bör även framhållas att det i föreningsstadgarna kan finnas bestämmelser om rätt till tillträde eller inspektion av lägenheterna varför du bör kontrollera dessa. Föreningen har alltså rätt till tillträde till lägenheterna, men då denna inte ovillkorlig torde det föranleda att man bör kunna motivera det hela. Enligt 7 kap. 13 § 3st. BRL kan föreningen som yttersta åtgärd begära handräckning om tillträde vägras när sådan rätt föreligger. Som svar på din andra fråga gäller enligt 7 kap. 7 § BRL att man som bostadsrättshavare inte utan styrelsens medgivande får göra förändringar eller åtgärder som innebär: 1. Ingrepp i en bärande konstruktion 2. Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten 3. Annan väsentlig förändring av lägenheten Så länge borttagandet av diskmaskinen inte innefattar något av ovanstående så är det tillåtet. Vid osäkerhet bör man alltid fråga styrelsen. För att styrelsen skall vägra en åtgärd krävs som regel tungt vägande skäl. I föreningsstadgarna kan förekomma regler som avviker från vad som gäller enligt lagen.
Lawline RådgivareRådgivare