FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/12/2006

Resor till och från arbetsplatsen

Om man har lång resväg till och från jobbet och inte har råd att lägga ut bensinpengar själv hur gör man då?

Lawline svarar

Hej! Om man inte har möjlighet att lägga ut pengar på bensin för att ta sig till och från sin arbetsplats, är alternativen som man kan använda sig av begränsade. Ur ett skatterättsligt perspektiv finns det en möjlighet att få dra av resor till och från arbetsplatsen under vissa givna omständigheter (se nedan), men detta minskar enbart det belopp man skall betala i skatt (man måste m.a.o. fortfarande betala bensinen). Det alternativ som då möjligtvis kan finnas tillgängligt är att få arbetsgivaren att betala kostnaderna - något som emellertid kan komma att påverka det belopp som man får betala i skatt (ses som en löneförmån). Enligt 12 kap 27 § inkomstskattelagen (IL) får resor mellan bostaden och arbetsplatsen som företas med egen bil dras av med 18 kronor per mil. Detta gäller emellertid endast om avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen är minst fem kilometer och tidsvinsten är minst två timmar (avser den totala tidsvinsten per arbetsdag). Denna möjlighet är emellertid enligt kapitlets 2 §, endast tillämplig på belopp till den del som överstiger 7000 kr per år. Om du har fler funderingar kring detta, eller om du vill ha mer information är skatteverkets hemsida http://www.skatteverket.se/ mycket bra. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare