FrågaSKATTERÄTTAvdrag07/02/2013

Avdrag för dubbelt boende samt ränteutgifter

Hej! min fråga gäller avdrag för dubbelt boende, om jag köper en bostad på annan ort, får jag jag göra av drag både för månadskostnaden och eventuell ränta? Min förståelde är att ränte avdrag görs med 30% upp till 100000 kr och 20% därefter. då jag har en lön på över 950 000 kr skulle det vara förmåmligare att klassa räntan som kostnad för att få ner skattesattsen totalt? om det går, finns det någon övre gräns? Tack, mvh

Lawline svarar

Hej,

För att avdrag för dubbelt boende ska godkännas krävs att vissa rekvisit är uppfyllda. Det måste vara ditt arbete som gör att du har flyttat till en ny bostadsort och du måste behålla en bostad för dig, din make, sambo eller familj på din tidigare bostadsort. Avståndet mellan din tidigare bostadsort och arbetsorten måste även vara längre än 50 km. Ett sista krav är att avdrag för boendeutgifter vid dubbelt boende enbart får göras under två år. Om det dubbla boendet beror på att din make/maka eller sambo förvärvsarbetar på din gamla bostadsort får avdrag göras istället göras under fem år. Dessa regler framgår av 12 kap. 19-20 §§ inkomstskattelagen.

Avdrag får göras med den faktiska utgiften för ditt boende på den nya orten, alltså din månadskostnad. Dina ränteutgifter är inte möjliga att ta med i avdraget för dubbelt boende, utan ska istället dras av i inkomstslaget kapital. Ränteutgifterna summeras tillsammans med dina andra kapitalinkomster och kapitalutgifter, och om ett underskott uppstår får du skattereduktion med 30 % av kapitalunderskottet upp till 100 000 kr och med 21 % för resterande del av underskottet.

Med vänlig hälsning

Axel BonningRådgivare