FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/12/2006

Ersättning vid frihetsberövanden

Hej! Jag har några bekanta, som undrar följande.det är två killar som har bott i Sverige i ca 2 år och är asylsökande. För inte så länge sen blev de gripna av polisen, misstänkta för ringa brott. De två killar som har suttit häktade i 10 dagar och som efter domen blev frikända undrar nu om det finns någon möjlighet för dem att få ersättning för frihetsberövandet? Vilka rättigheter har de som asylsökande överhuvudtaget?

Lawline svarar

Den lag som reglerar ersättningen i detta fall är lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder, se http://lagen.nu/1998:714 . Dina bekanta har suttit häktade i tio dygn. Sedan har rättegång hållits och vid denna har frikännande dom meddelats. De har då rätt till ersättning för detta enl 2 § första stycket första punkten i ovan nämnda lag. Denna rätt föreligger oavsett om det allmänna genom att häkta dina bekanta kan anses ha förfarit vårdslöst eller inte. Ersättningen kan dock sättas ner om den som varit häktad på något sätt vållat frihetsberövandet själv eller om personen försvårat utredningen. Vad gäller beloppet för ersättningen uppgår denna i normalfallet ungefär till 500 kr per dygn och person (om den inte sätts ner). Rätten till denna ersättning föreligger oavsett om man är svensk medborgare eller inte, eller som i din fråga: asylsökande. Det är till och med så att om någon på svensk myndighets order frihetsberövas utomlands, har denna person till ersättning för detta enligt samma lag. MvH,
Rådgivare