Säga upp avtal med en andrahandshyresgäst

Hej! Jag vill säga upp ett avtal med en andrahandshyresgäst. Hur går jag tillväga för att göra det?

Lawline svarar

Hej Rolf,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är hyresvärden enligt hyresavtalet så ska du säga upp avtalet genom att skicka en skriftlig uppsägning till hyresgästen som hyr i andra hand. Uppsägningen måste vara undertecknad. Vidare så måste det också tydligt stå vilken lägenhet som sägs upp och när hyresavtalet upphör att gälla, alltså sista flyttdag.

Uppsägningstiden är alltid minst tre hela månader. Det innebär att om du vill att din hyresgäst ska flytta senast den sista juni bör du säga upp avtalet senast den sista mars. Dock så kan ni ha avtalat om längre uppsägningstid. I så fall gäller den längre tiden för dig som hyresvärd.

Vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare