FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/11/2005

Kan man ta reda på vem som begärt ut allmän handling?

Finns det för polisen någon möjlighet att få veta om någon och i så fall vem som begärt allmän handling om en person, t.ex skolbetyg, inomstuppgfit etc. Leif Jennekvist skriver i sin bok om mordet på Anna L att det kommit till polisens kännedom att någon gjort slagningar i skatteregistret på A L. Vad kan han mena?

Lawline svarar

Enligt offentlighetsprincipen som står inskriven i sveriges grundlag skall var och en kunna vända sig till en myndighet och begära ut en allmän handling, till exempel ett myndighetsbeslut, inkomstuppgifter, betyg m.m. Den som begär ut en handling behöver inte säga sitt namn eller vad hon eller han ska använda handlingen till. Man har alltså alltid rätt att vara helt anonym. På grund av detta kan man inte kontrollera vem som begärt ut en viss handling om någon. Vad gäller din fråga om Leif Jennekvists bok fick jag som svar av polisen att det antagligen gått till så att skattemyndigheten sett att sökningar gjorts (men enligt anonymitetsrätten med största sannolikhet inte av vem) och att de på eget initiativ rapporterat detta till polisen.
Sara EdströmRådgivare