Kan fastighet som en make står som lagfaren ägare till utmätas för den andre makens skulder?

Jag är gift med en person som har en skuld hos Kronofogden (löneutmätning). Om jag säljer huset, som ägs till 100% (lagfarten) av mig, kan då Kronofogden göra anspråk på den eventuella vinsten?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Vid utmätning presumeras den person som har skulder äga en sak eller fastighet som är i personens besittning. Om du kan styrka att det är din fastighet så kan den inte utmätas för din makes skulder.

Enligt 4 kap. 24 § utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774#K4P24S1) får fast egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (alltså din make), detta gäller trots att det är du som har lagfart på fastigheten (Utsökningsbalken, en kommentar, Wallin m.fl., s. 164).

Att du har lagfart på en fastighet utgör dock en presumtion mot utmätning av fastigheten för din makes skulder. Av propositionen till utsökningsbalken (1980/81:8 s. 454) och av rättsfallet NJA 1981 s. 448 framgår att stränga krav skall ställas på den bevisning som avser att visa att egendomen tillhör din make.

Det kan dock vara så att det föreligger så kallad "dold samäganderätt" till huset. För att det ska vara fallet krävs att ni har förvärvat fastigheten med avsikt att äga den tillsammans, att ni båda har bidragit ekonomiskt till förvärvet och att fastigheten används som bostad eller fritidsbostad

(Riksskatteverket, Utsökning & Indrivning, fjärde upplagan s. 223).

Detta innebär att det faktum att du har lagfarits som ägare till fastigheten inte behöver vara helt avgörande, även om det är av stor betydelse. Om fastigheten ändå kan utmätas för din makes skulder beror av omständigheterna runt omkring.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare