FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/02/2013

Tillåtande av olovlig körning

hej vilket är max staffet vid Tillåtande av olovlig körning? kan personen bredvid den som kör olagligt förlorar körkortet. Spelar det roll hur långt och hur fort man körde olagligt? Hur lång tid tar det innan man vet straffet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tillåtande av olovlig körning regleras i 3 § st. 3 trafikbrottslagen. Straffet för den som tillåter den olovliga körningen är begränsat till böter som antingen kan vara penningböter som är ett fast belopp eller dagsböter som är baserad på din inkomst.

Nej det har ingen betydelse hur långt eller fort man har tillåtit den olovliga körningen. Tillåtande av olovlig körning är ett oaktsamhetsbrott och det krävs således inte uppsåt för att dömas till ansvar för handlingen.

Hur lång tid det tar innan straffet meddelas är omöjlig för mig att förutse. Det är domstolsväsendet arbetsbelastning som är det avgörande för hur fort förfarandet sker.

Vänligen,

Linnea HedmanRådgivare