FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/02/2013

Återkallelse av körkort och fortkörningsböter

Hejsan. Fråga och oro gällande min son. Han tagen för fortkörning på motorväg av civilpoliser som fotograferat och ev filmat hans färd. Det står han kört mellan 140-170 km/h. Enl rapporten så var det vinter väglag. De tog körkortet på plats. Frågan är: Får han det någonsin tillbaka? Eller vilket straff kan han få? Tacksam för all hjälp/svar.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det polisen har gjort är att omhänderta körkortet. Det är sedan upp till Transportstyrelsen att fatta beslut om återkallelse av körkortet. Enligt 5 kap 4§ 3punkt Körkortslagen så ska ett körkort återkallas vid hastighetsöverträdelse som inte är ringa, se https://lagen.nu/1998:488. En hastighetsöverträdelse över 30km/h är, enligt förarbeten till lagen, inte att anse som ringa. Vid återkallelse av ett körkoret på grund av fortkörning ska en spärrtid bestämmas, dvs en tid under då ett nytt körkort inte får utfärdas till personen. Som lägst ska spärrtiden vara en månad och som högst tre år, enligt 5 kap 6§ Körkortslagen.

Hastighetsöverträdelse är en handling som är straffbelagd enligt 3 kap 17§ Trafikförordningen och som straffas med penningsböter, enligt 4 kap 17§, se https://lagen.nu/1998:1276. Storleken på bötesbeloppen framgår av Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott.

Gällande bötesbelopp för hastighetsöverträdelser är:

*Överträdelse vid hastighetsbegränsning högre än 50 km/h*

1–10 km/h: 1 500 kr.

11–15 km/h: 2 000 kr.

16–20 km/h: 2 400 kr.

21–25 km/h: 2 800 kr.

26–30 km/h: 3 200 kr.

31–35 km/h: 3 600 kr.

36–40 km/h: 4 000 kr.

41–50 km/h: 4 000 kr.

51– km/h: till åklagare

Om Transportstyrelsen återkallar körkortet anges en spärrtid. Böter sker i enlighet med tabellen. Böterna beror således på vad hastighetsgränsen var och hur många km/h överträdelsen bestod utav.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till.

Vänligen,

okänd okändRådgivare